Adam, moje krivky a ako porozumieť svojmu telu

Adam, Pán Času

S Pánom Času som sa stretla osobne. Jeho meno je Adam. Aké príznačné, pomyslela som si, keď sme si sadli oproti sebe a začali diskutovať o témach, ktoré nás spájajú. Konkrétne o organizácií a plánovaní času. O úlohách, najlepších postupoch a aplikáciach, ktoré zabezpečia našu najvyššiu efektivitu.

Ak aj vy riešite, ako efektívne pracovať a plánovať svoje úlohy a ciele, čítajte ďalej, pretože vám k tomu dopomôže pár tipov a pomôcok v tomto článku.

Na stránkach Pána Času ma najviac zaujala aplikácia Rescue Time. Tá dokáže sledovať čas strávený na jednotlivých stránkach, aplikáciach a programoch. Po správnom zadefinovaní si jednotlivých kategórií, mám každý deň pre sebou prehľadný graf. Ten mi dokáže vypočítať, koľko zo zalogovaného času na počítači som strávila produktívne a na ktorých konkrétnych činnostiach. Je to pre mňa výborná pomôcka, ktorú vám odporúčam.

Adam má veľké skúsenosti a znalosti o efektivite a produktivite, ktoré veľmi účinne zapracoval do svojho života, pracovného i súkromného. Uchvátilo ma jeho zanietené rozprávanie o agile scrum metóde, ale aj o správnej štruktúre tvorby príbehu.

Ak vás zaujímajú top aplikácie, ktoré vám môžu výrazne ušetriť čas a energiu, určite kliknite na túto stránku, kde sa o Pánovi Času dozviete viac.

Na základe našej diskusie vznikol aj tento článok, prostredníctvom ktorého si môžete odsledovať svoj vlastný biorytmus. Z inšpirujúceho a obohacujúceho rozhovoru s Adamom čerpám ešte do dnes a som vďačná, že mám vo svojom okruhu ďalšieho uvedomelého človeka.

Naše telá

Porozumieť svojmu telu je veľmi dôležité z najrôznejších dôvodov. Ja sa dnes zameriam iba na jeden z nich. Práve na ten, ktorý je dôležitý pri samotnom vykonávaní rôznorodých úloh a činností.

Ak poznáte svoj vlastný biorytmus, to jest viete, kedy máte najviac a najmenej mentálnej energie, máte spolovice vyhraté.

Úlohy, do ktorých sa pustíte, tak zvládnete ľahšie a s menším vyčerpaním energie. Ak ešte neviete, ako presne fungujete, pripravila som pre vás prehľadný diagram, kde si môžete značiť počas pracovných dní krivku vašej rastúcej či klesajúcej mentálnej energie.

Diagram je rozdelený na jednotlivé hodiny na osi x a v časovej osi y je percentuálne vyjadrenie množstva vašej energie, od 0 do 100 percent. Zakreslite doň na koľko percent cítite v sebe energiu ráno po zobudení, pár hodín od zobudenia, na poludnie, po obede a v priebehu neskorších hodín.

Biorytmus diagram

Moje krivky

moj diagram upraveny

Tak napríklad na mojom diagrame vidíte, že najviac energie mám okolo 10 tej hodiny a 16 tej hodiny. Ak som dlhšie hore, tak vysokú efektivitu práce mám aj v neskorých nočných hodinách, od 22 do 23tej. (Okrem toho som si odsledovala, že ak nejdem spať do 23.30, tak sa mi nedarí zaspať a ešte dlho, predlho sa prevaľujem v posteli s myšlienkami upriamenými na nové nápady a všetky nevybavené povinnosti.)

Preto viem, že ak potrebujem pracovať na úlohe, ktorá je náročná na sústredenie alebo nové nápady, zaradím si ju práve na nočnú hodinu.

Vtedy mám okolo seba ticho a môj mozog je pripravený tvoriť bez zbytočných strachov a predsudkov.

Už sa mi párkrát stalo, že práve v tomto čase som vytvorila nezvyčajný príspevok či nápad, ktorý mal veľmi dobrú odozvu.

reading-1142801_960_720

Sledujte sa

Skúste si nájsť čas na sledovanie svojej energie a noste papier s diagramami so sebou po dobu 5 dní. Po poskladaní vám nezaberie veľa miesta a hravo ho vložíte do peňaženky. Po jeho vyplnení, budete mať tak v ruke hodnotné informácie a návod, s ktorým môžete ďalej narábať.

Budete si vedieť rozvrhnúť svoje úlohy a povinnosti práve na tie hodiny, v ktorých máte toľko energie, koľko pre ne potrebujete.

Ak je váš rozbeh ráno pomalší, a potrebujete okrem rannej dávky kávy aj nejaký ten čas navyše, odporúčam vám to úprimne odkomunikovať vo vašom pracovnom prostredí. Viete si teda na ráno zaradiť činnosti nenáročné na koncentráciu a mítingy presunúť na čas, kedy ste najkomunikatívnejší.

Vašim argumentom bude váš prirodzený biorytmus, ktorý by ste mali akceptovať. Verím, že okolo seba máte ľudí, ktorí sú natoľko rozumní a féroví, že nastavenie vašich vnútorných hodín vedia akceptovať. PS: aj oni majú svoj vlastný biorytmus, ktorý ovplyvňuje zase ich prácu. Toto použite ako proti-argument a kľudne sa na mňa odvolajte 🙂

Je možné, že sa práve ohradzujete, že to nie je také jednoduché a ideálne ako píšem. Áno, nie je.

Avšak k ideálu sa môžete priblížiť práve aktívnou činnosťou, sebapoznaním a priamou komunikáciou.

O tejto téme sa môžeme prostredníctvom ďalšieho článku pobaviť zvlášť. V prípade, že by ste už teraz chceli do nej načrieť, odporúčam vám prečítať si prevratnú knihu Tima Ferrisa, 4 hodinový pracovný týždeň  😉 

sunset_sea

Predstavujem si, že jedného dňa budeme všetci k svojim telám vnímavejší a prácu (či skôr záľubu) budeme vykonávať v súlade s našou mentálnou a fyzickou energiou (a ak tento deň chcete zažiť skôr, začnite rozmýšľať nad vlastným biznisom  🙂 ).

Pri sledovaní svojej energie vnímajte zároveň aj svoje telo, ktoré vám napovie, kedy počas dňa je najlepšie pripravené na fyzický tréning. Ak ste ráno ako zombie, vaše odhodlanie na svieži ranný beh proste nevýjde. Len by ste sa zbytočne trápili a vyčítali si, že nie ste dostatočne zásadoví vo svojich odhodlaniach. Radšej skúste 5 tibeťanov či nenáročný strečing.

A ak môžem poradiť, skúste si pripraviť na ranné cvičenie všetko vedľa postele, aby ste si nemíňali tú trošku energie čo máte na prípravu.

52 minút a 17 sekúnd

Pre úplnosť tohto článku dodám už len dva nevyhnutné aspekty. To jest, prestávky počas práce, ktoré sú dôležité pre zachovanie balansu a najvyššej efektivity a tiež jedinečnosť každého z nás.

Je veľa techník časového manažmentu, ja by som však rada dnes vypichla jednu konkrétnu techniku. A tou sú pravidelné prestávky počas vášho pracovného nasadenia. Odvolám sa tu na článok Travisa Bradberry-ho, ktorý vychádza z jednej štúdie porovnávania výkonnosti a efektivity práce zamestnancov.

Z výsledkov štúdie bol vidieť markantný rozdiel medzi pracovnými výsledkami ľudí, čo si robili pravidelné prestávky a zamestnancami, ktorí si ich nerobili.

Bez ohľadu na dĺžku pracovného dňa, podľa tejto štúdie, ideálny pracovný výsledok dosiahneme, ak si budeme robiť prestávky každých 52 minút v dĺžke 17 minút. To jest, zmeniť úplne činnosť, nielen prekliknúť sa na záložku s facebookom. Teda vstať, prejsť sa, občerstviť sa, či krátko sa zabaviť s kolegami.

Čísla z tejto štúdie reflektujú biologické fungovanie mozgu, kedy príliv a odliv mentálnej energie je približne každú hodinu. Na záver svojho článku T. Bradberry doporučuje, že je produktívnejšie rešpektovať „svoje silné a slabé hodiny“ ako sa nasilu premáhať, keď je mozog unavený. S týmto ja osobne súhlasím na 100 percent.

pomodoro-timer-590x290

S pravidelnými prestávkami, tentokrát o dĺžke 25 minút sa stretneme s POMODORO technikou. Vidíte, ďalší prístup, ktorý môže byť účinný zase pre niekoho iného. Túto metódu som ešte neskúsila, ale kuchynské minútky som nedávno nečakane dostala do daru, až som bola prekvapená, ako mi to všetko pekne samé prichádza do cesty. Je to ďalší námet na článok 🙂 .

Originál

Na záver sa pozastavím už len pri našej jedinečnosti. Keďže sme všetci originál a naše telá fungujú jedinečne, budú aj naše biorytmy vyzerať rozdielne. Na to, akú úroveň mentálnej energie budeme mať počas dňa vplýva aj ďalšie množstvo faktorov – prostredie, životná situácia, zdravie apod.

Keď už budete poznať svoje vrcholy a pády (picks and downs), potom môžete začať skúšať rôzne prístupy a metódy plánovania práce.

Nájdete si vlastnú metódu a prispôsobíte si ju podľa svojich potrieb.

Či si už vyberiete

  • Paretovo pravidlo,
  • Eisenhowerovú maticu,
  • myšlienkové mapy,
  • princíp GTD,
  • agile prístupy,
  • Pomodoro techniku
  • Pomello = kombinácia Trella a Pomodoro alebo
  • niektoré top online aplikácie na zvýšenie vašej efektivity,

vždy prihliadajte na to, čo funguje práve pre vás a kľudne si techniky aj nakombinujte (viac o technikách aj TU). Ale o tom už niekedy nabudúce.

PS: Ako vám tento článok pomohol? Našli ste v ňom hodnotné informácie?

Čo spraví taká úprimná spätná väzba? Dokáže otvoriť nové dvere.

PS1: Dnes vás vyzývam byť proaktívnym!

Dajte lajk, dajte share alebo napíšte koment k článku a vyjadrite nahlas svoj názor.

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

email
Jana Osičková
Mojou vášňou je vytváranie rôznorodých zoznamov pre všetko okolo seba. Ukazujem ľuďom ako si prehľadne a zmysluplne zorganizovať svoj čas a úlohy. S plánovačom na mieru, zvládnete všetko za chvíľu. Viac o mne tu >>
  • Ukážka kapitoly pre blogerov

    Naplánujte si úspech pre vaše webové stránky a blogy pomocou kompletných plánovačov a checklistov. Teraz si môžete zadarmo stiahnúť ako ukážku 3 checklisty pre úspešnú komunikáciu s vašimi čitateľmi.

  • Ebook ako návod na vytváranie plánovačov

    Radi plánujete? Máte veľa úloh a cieľov? Ak áno, stiahnite si ebook zadarmo a spravte si vlastné plánovače na mieru!

  • Najnovšie články
  • Pinterest NAJ nástenka