Na čo nezabudnúť pri organizácií úloh pre FB súťaž

Alebo ako mi pár krokov prinieslo 60 percentný nárast lajkov na stránke

I. Plánovanie vopred

a- Predmet výhry a podmienky súťaže

Ako predmet výhry môžete použiť čokoľvek. Najjednoduchšie je použiť tovar či produkt, s ktorým podnikáte na svojej stránke. Do súťaže však môžete vložiť aj vaše služby experta akými je napríklad konzultácia (zadarmo či vo zvýhodnenej cene) alebo doporučenie výhercu vašim čitateľom formou propagácie, inzercie alebo rozhovoru.

Podmienky súťaže prispôsobte tomu, čo samotnou súťažou chcete dosiahnúť. Napríklad:

  1. zvýšenie počtu lajkov na vašej fanpage
  2. zdieľanie konkrétneho príspevku a tým jeho organické šírenie medzi ľudmi
  3. získanie nových informácií od vašich čitateľov (formou dotazníku napríklad cez google formuláre na adrese docs.google.com/forms)
  4. nových čitateľov a fanúšikov, ktorí sa môžu stať Vašimi potencionálnymi klientami

Aby podmienky súťaže boli ľahko pochopiteľné a vykonateľné, odporúčam kombinovať maximálne 2 hore uvedené možnosti.

Viac o podmienkách súťaže priamo na Facebooku sa dočítate na ich stránke, alebo výstižný sumár je zverejnený na tejto stránke. Vzor mojich podmienok môžete nájsť tu.

b- Vizuál a text ako zaručené lákadlo

Málo textu a pekný obrázok = úspešná kombinácia pre každú súťaž

Ak môžete, použite vlastné a zároveň kvalitné fotky vašich produktov, služieb, alebo vás samých. Bude to pôsobiť vierohodne a profesionálne. Tým pádom sa vyhnete aj prípadnému použitiu už známej fotky, ktorú by si ľudia mohli spájať s inými súťažami. Vyhnete sa aj pracnému dohľadávaniu, či daná fotka je voľne použiteľná na komerčné účely.

Pre grafické spracovanie vizuálov odporúčam môj obľúbený /zadarmo/ dostupný program canva.com. Môžete si zvoliť anglické alebo španielské ovládanie. Aj keby ste neovládali ani jeden z týchto jazykov, práca v ňom je pomerne jednoduchá a intuitívna a rýchlo sa naučíte ako vytvoriť plagát či FB príspevok.

c- Zaplatiť či nezaplatiť ?

V prípade, že iba začínate podnikať vo svete online biznisu a potrebujete rozšíriť svoju databázu čitateľov, je veľmi prínosné si svoje prvé príspevky zaplatiť ako reklamu priamo na FB.

Pri mojej prvej súťaži som zvolila širšie publikum, avšak stále zamerané na ženy (vzhľadom na typ môjho produktu, nepredpokladám, že by muži plánovali do mojich červeno-oranžových plánovačov :)).

Facebook odhadol, že moja súťaž bude mať dosah okolo 5.500 ľudí.

Reálne, aj pomocou vlastnej činnosti počas súťaže, som tento odhad prekonala na takmer 8.000 ľudí, z toho organický dosah bol až 1.400 ľudí. To sú ozaj krásne čísla. Priniesli mi 49 nových page like, 34 nových emailových adries počas 3 dní. Do uzávierky tohoto článku čísla ešte stúpli a stúpajú ďalej.

d- Kde ešte propagovať

Pred samotným spustením súťažnej kampane je dobré zviditeľniť sa, ako sa len dá. Stačia 2-3 dni pred vyhlásením súťaže byť na očiach u čitateľov, ktorí sú aj potenciálnymi zákazníkmi. Okrem vašej FB fanpage, využite aj FB skupiny, ktoré by o vašu súťaž mohli mať záujem. Propagujte aj na fórach, tématicky rovnako zameraných stránok a informujte o súťaži aj v rámci vlastného distribučného listu.

II. Spustenie kampane

a- FB fanpage a podporné FB skupiny

ScreenHunter_473 May. 01 14.08 ScreenHunter_472 May. 01 14.08

Na ukážke vidíte, ako som napísala súťaž ja a aký obrázok som použila. To jest, vlastnú fotku upravenú v programe canva jednoduchým spôsobom.

b- predbežné alebo súbežné uverejnenie hodnotného príspevku

ScreenHunter_471 May. 01 14.07

Svojich čitateľov som pripravila na konanie súťaže 2 dni vopred a to tak, že som sprístupnila nové vlastné plánovače na stránke, ktoré boli stiahnuteľné zadarmo. Konkrétne, na FB skupine Čo dokáže mama, som tiež uverejnila tento príspevok, ktorý mi priniesol zopár nových fanúšikov. Okrem toho, na stránke Modrý koník som pod svojím profilom uverejnila krátku správu o nových plánovačoch a konaní súťaže.

c- priebežné upozornenie na podmienky súťaže a stály kontakt s čitateľmi.

Čitateľom som nechala 3 dni na zapojenie sa do súťaže a priebežne som kontrolovala, či plnia podmienky podľa zadania. Je to takto jednoduchšie pre vašu následnú kontrolu a prínosnejšie aj pre čitateľov, nakoľko tí uvidia, že sa o nich dobre staráte a že vám záleží, aby všetci splnili vaše podmienky.

ScreenHunter_474 May. 01 14.09

d- odpočet posledných hodín a minút

Môžete sa pekne pohrať aj s odpočtom do ukončenia súťaže. Ja som to tentokrát nespravila, ale na ďalší krát si to už dám do zoznamu úloh. Osvedčila sa mi stránka timeanddate.com, ktorá má peknú grafiku, ale môžete skúsiť aj itsalmo.st s jednoduchým čiernobielym odpočtom.

e- ukončenie súťaže lákavým vizuálom

ScreenHunter_475 May. 01 14.10

III. Overenie správnosti a losovanie

a- kontrola splnenia podmienok

Uistite sa, že všetci súťažiaci splnili všetky podmienky, ktoré ste zadali. Ak ste priebežne sledovali priebeh súťaženia, uľahčili ste si tento krok. Pomocou online aplikácie woobox.com (viac uvádzam nižšie) si môžete jednoducho zvoliť losovanie z ľudí, ktorí splnili podmienku lajkovania či komentovania. Ostatné druhy podmienok (ako napríklad vyplnenie dotazníka v mojom prípade) je už pracnejšie.

b- upútavka na blížiace sa losovanie

ScreenHunter_476 May. 01 14.11

Opäť tu raz dobre poslúži vlastná fotka, pekné zátišie a program canva. Ten všetko spojí do pekného vizuálu, ktorý použijete ako návnadu na blížiace sa losovanie. Uverejnite ho na vašu fanpage a prípadne aj na ďalšie stránky, kde ste propagovali súťaž.

c- video ako dôkaz alebo spravte to cez Woobox.

Najlepší spôsob losovania, ktorý je voľne dostupný na internete je použitie aplikácie woobox.com.

  • Zvoľte si skušobnú verziu zadarmo (free):

ScreenHunter_484 May. 01 21.44

  • Choďte do horného menu, do „posts“.

ScreenHunter_485 May. 01 21.46

  • Spomedzi všetkých vašich príspevkov nájdite ten, ktorý sa týka súťaže. Kliknite vpravo na „pick winner“.

ScreenHunter_486 May. 01 21.46

  • V ďaľšom kroku si môžete zvoliť, či chcete vybrať výhercu spomedzi tých, čo lajkovali/reagovali na príspevok alebo spomedzi tých, ktorí komentovali príspevok. Ako poslednú možnosť môžete zvoliť, že woobox zariadi, aby sa do losovania dostal každý účastník iba raz.

ScreenHunter_487 May. 01 21.47

  • Potom už len stlačíte „pick winner“.

ScreenHunter_488 May. 01 21.47

Namiesto oznámenia mena výhercu priamo v príspevku, som svojich fanúšikov iba navnadila krátkou správou. Tým, že som natočila aj video zo samotného losovania (pre transparentnosť losovania) som zároveň zabezpečila, že na video aj kliknú a prehrajú si ho, aby sa dozvedeli kto vyhral.

d- fotka výhry z woobox losovania.

Druhý deň po zverejnení videa a skontaktovaní sa s výherkyňou, som ešte zverejnila tento krátky príspevok s fotografiou výherkyne.

e- zabaľ to exkluzívne (alebo = zaplatiť si to, ak to nevieš sám)

Takýto pekný balíček pocestuje (2)

Dokonalý dojem z výhry spraví aj samotné zabalenie výhry. Ak víťaz vyhrá hmotnú vec, dajte si záležať a zabaľte výhru do výnimočného obalu. Či sa na to podujmete sami, alebo požiadate o pomoc profesionála, to je jedno. Verte však tomu, že maximálny dojem bude zaručený. O to viac sa výherca podelí o svoju radosť so svojím okolím.

Ak je výhrou služba, môžete vytvoriť pekný grafický návrh a poslať ho výhercovi na e-mail alebo dokonca aj poštou. Bude to trochu retro, to je však momentálne v móde. Môžete siahnúť aj po hotových online pohľadniciach (pohladnice.sk alebo anglické ecards.com) a prekvapiť týmto spôsobom.

e- kontakt s výhercom  

V stanovenom čase (ako ste sa dohodli pri prvom kontakte) sa spojte s výhercom priamo cez fanpage, aby všetko prebiehalo transparentne a verejne. Ešte raz mu poblahoželajte a poproste ho o zaslanie jeho adresy, na ktorú máte doručiť výhru. Detaily o tom, kde výherca býva už nezdieľajte J

IV. Post marketing

a- email marketing

Dajte výhercovi nejaký adekvátny čas (aj podľa charakteru výhry), aby svoj darček mohol preveriť, vyskúšať, ochutnať…. Potom sa mu opäť ozvite vnútornou poštou alebo priamo na jeho email s otázkami, či svoju výhru používa, ako je s ňou spokojný a čo dobré mu priniesla. Ak natrafíte na dostatočne komunikatívneho človeka, využite to a poproste ho o krátky rozhovor. V ňom môže svojimi slovami opísať to, ako ho výhra potešila, čo s ňou spravil a o čo všetko ho obohatila… Tento promo článok využite na svojej stránke, fanpage ako nový príspevok a pošlite ho aj na svoju databázu čitateľov. Navnadíte ich na opätovné zapojenie sa do vašej ďalšej súťaže.

Pretože už teraz predsa viete, že súťaže sú výborným a rýchlym nástrojom online podnikania a prinášajú benefity obom stranám.

V. Celkové vyhodnotenie súťaže a prípadné korektúry

Ak niečo nešlo hladko, zamyslite sa nad tým, čo sa mohlo pokaziť. Držte sa môjho checklistu (stiahnite TU), ktorý vám pomôže úspešne zvládnuť súťaž.

ScreenHunter_493 May. 02 19.28

 

Článok som pripravila na základe vlastných skúseností a znalostí. Prípadna aktualizácia článku je možná a bude zreteľne označená.

email
Jana Osičková
Mojou vášňou je vytváranie rôznorodých zoznamov pre všetko okolo seba. Ukazujem ľuďom ako si prehľadne a zmysluplne zorganizovať svoj čas a úlohy. S plánovačom na mieru, zvládnete všetko za chvíľu. Viac o mne tu >>
  • Ukážka kapitoly pre blogerov

    Naplánujte si úspech pre vaše webové stránky a blogy pomocou kompletných plánovačov a checklistov. Teraz si môžete zadarmo stiahnúť ako ukážku 3 checklisty pre úspešnú komunikáciu s vašimi čitateľmi.

  • Ebook ako návod na vytváranie plánovačov

    Radi plánujete? Máte veľa úloh a cieľov? Ak áno, stiahnite si ebook zadarmo a spravte si vlastné plánovače na mieru!

  • Najnovšie články
  • Pinterest NAJ nástenka